De oorsprong
Klankschalen komen uit de verschillende Tibetaans boeddhistische gebieden in de verschillende staten van de Himalaya. Daar worden ze niet alleen als klankschaal gebruikt, maar bijvoorbeeld ook als eetkommen en offerschalen. Maar zowel daar als hier in Europa ook bij het snoezelen, als ontspanning biedende geluidsbronnen en als slaginstrument. Iedere klankschaal heeft een eigen karakter, toonzetting en klankkleur. Daarom is het gebruiken van de verschillende klankschalen ook zeer persoonlijk. Wat de één een fijn geluid vind, is voor de ander niet om aan te horen. Meestal is dit ook afhankelijk van de gemoedstoestand van de betreffende persoon of zelfs afhankelijk van welke klacht of issue iemand heeft.
Geluidseigenschappen
Een klankschaal maakt geluid door er met een slagstok of klopper op te tikken/slaan, of met een aanstrijkstok een langzame, draaiende beweging op de rand van de klankschaal te maken. Iedere schaal heeft een eigen klank en hoogte. Hoe kleiner de schaal hoe hoger het geluid. Ook kent iedere schaal verschillende resonanties, met veel boventoonresonanties die ieder hun specifieke zwevingen hebben. Door met verschillende kloppers te werken kan 1 schaal verschillende resonantiefrequenties laten horen. Ook de manier van vasthouden of wegzetten kunnen deze frequenties en dus de klank veranderen. Iedere klank resoneert ook bij de verschillende chakra’s die de mens heeft. Over het algemeen geldt een lage toon hoort bij de lagere chakra’s zoals het wortelchakra en/of het sacraalchakra. En hoe hoger de toon, hoe hoger het resoneert met het corresponderende chakra. Bijvoorbeeld een 10 cm klankschaal gebruik je bij het voorhoofdchakra en kruinchakra.
De Klank
De aanspreektijd.
De aanspreektijd bij iedere schaal is verschillend. Bij de ene schaal volgt de klank meteen na het aanslaan. Bij andere schalen krijg je eerst een soort van brommende ondertoon, dit is vooral het geval bij klankschalen tot 40 cm met een dikke rand. Ook zal de ene schaal een zachtere aanslag nodig hebben dan de andere. Ook het aanstrijken kan bij de ene schaal makkelijker gaan dan bij de andere. Ik heb zelf 2 schalen van ongeveer dezelfde diameter, maar de ene die dunner is dan de andere produceert sneller een geluid dan degene met de dikkere rand.
Boventonen
Een boventoon is een geluidscomponent waarvan de frequentie hoger ligt dan de door het oor waargenomen grondtoon van dat geluid. Klankschalen produceren, zoals bijna alle muziekinstrumenten boventonen. De boventonen uit het lage register maken de grondtoon voller en ronder. Door het versmelten van de boventonen met de grondtoon krijg je dus het specifieke geluid van iedere klankschaal.
Pulseren
Een goede klankschaal kan een pulseren geluid voortbrengen die op en neer golft in een periodiek ritme. Door bijvoorbeeld verschillende kloppers te gebruiken wordt het pulseren verkort of verlengt, waarbij de klank een golfbeweging gaat maken die met geregelde tussenpozen uitzet en inkrimpt.
Beschadiging.
Het kleinste haarscheurtje of luchtbel in de schaalmantel kan voor geneuzel of uitdoven van de klank zorgen. Beide beschadigingen zijn funest voor de klank. Maar geen nood, deze kun je altijd nog gebruiken als decoratieve fruitschaal
Ook beschadigingen zoals deukjes of rafeltjes aan de rand van de schaal, die normaal mooi egaal glad en rond hoort te zijn, kan ervoor zorgen dat aanstrijken niet meer lukt. Eventueel een dikkere aanstrijkstok kan uitkomst bieden. Maar is de beschadiging te groot dan helpt ook dat niet meer. Deze schalen kun je nog wel aantikken. En ook deze schalen doen het dan goed als slakom of eetkom.
Soorten Klankschalen
Er zijn verschillende soorten klankschalen. Ik beperkt me tot het noemen van die verschillende klankschalen. De klankschalen die ik zelf gebruik zijn vooralsnog uit Nepal.
1. Metalen klankschalen uit Nepal, waarbij de oorsprong en de exacte legering niet geheel bekend is.
2. Metalen klankschalen uit Japan. Deze zijn voornamelijk 5 á 6 centimeter in doorsnee en zijn rituele zuiveringsinstumenten dien gebruikt worden in het zen-boeddhisme.
3. Keramische klankschalen uit Europa en nagenoeg bijna alle werelddelen. Mooi voorbeeld zijn de keramieke indiaanse schaaltjes. Door ze met water te vullen en aan te slaan met bamboe stokjes laten ze verschillende tonen horen.
4. Silica klankschalen uit de verenigde staten. Deze schalen zijn ontstaan als bijproduct van de Amerikaanse computerindustrie in Arizona waar ze gebruikt werden als halfgeleiders bij de productie van computerchips. Ze worden vervaardigd uit silicazand van puur kwartskristal.
5. Bergkristallen klankschalen. De naam zegt alles. De klank is vanzelfsprekend anders dan de bekendere metalen klankschalen, maar de schalen zijn vanzelfsprekend erg breekbaar. Op Youtube staan video’s die de juiste klank van deze schalen laat horen.
Basistechnieken
1. Aanslaan met een klopper: Er word haaks tegen de rand van de klankschaal geslagen waarbij de schaal op de palm van een vlakke hand rust of op 3 vingertoppen. De aanslagstok kan variëren in materiaal, maar over het algemeen is het een klopper gemaakt van hout met een vilten kop. Maar ook stokjes met een rubberen knop kunnen gebruikt worden. Bij silicaschalen word bij voorkeur een suède klopper gebruikt voor de buitenzijde en een rubberen voor de binnenzijde.
2. omcirkelen met een aanstrijkstok. De klankschaal ligt op de vlakke hand en een gladde stok met vilt of rubber wordt gelijkmatig langs de buitenrand gewreven. Hoe groter de schaal, hoe groter de aanwrijfstok.
3. Water in de schaal: er wordt een laagje water in de schaal gedaan en deze wordt dan aangeklopt en rustig heen en weer gekanteld. Men krijgt dan glijdende fluittonen te horen.
4. Het rondtollen op een omgekeerde schaal. Hierbij word een grote klankschaal omgekeerd op een doek of kussen gezet en daarbovenop wordt een klein klankschaaltje rondgedraaid en aangetikt met een houten stokje.
5. Aanwrijven van klankschalen met de vingers. Hierbij kun je met je vingers een ritselend geluid maken op omgekeerde klankschalen door ze aan de buitenkant aan te kloppen of te wrijven.
6. Aanstrijken met een strijkstok. Dit gebeurt met een viool strijkstok op de rand van de schaal.
Gebruik van de klankschaal in mijn praktijk.
Ik gebruik voor mezelf de klankschalen bij meditatie. Door ritmisch op de schalen te tikken ontstaat een fijne ontspanning.
In mijn praktijk zal ik de klankschalen ook voor dit doel gebruiken, maar ook voor het opsporen van die plaatsen in het lichaam die extra energie kunnen gebruiken en waar de kern kan liggen van de issues waar je op dat moment mee zit.
Ik gebruik de klankschalen zowel op het lichaam als lopend rondom het lichaam.
Samen met mijn andere instrumenten zoals de gong, rainstick, oceandrum, drums en nog andere instrumenten die ik tot mijn beschikking heb kan ik samen met jou de beste behandelingstechniek bepalen die je op dat moment nodig hebt.
Dus kom deze fijne ontspannende interventie gauw ervaren, en activeer hiermee ook nog je zelfhelend vermogen.
Liefs Conny